Posts

Showing posts from October, 2013

MISKIN dan KAYA

sebelum ni ada seorang hamba  Allah S.W.T cakap kat aq yang sebenarnya bila kita mnjadi seorang yang miskin lebih seronok dari kita menjadi seorang yang kaya. bagi pendapat dia, bila kita mnjadi seorang yang miskin, kita dapat menganal erti persahabatan yang tidak mungkin diperolehi sekiranya kita kaya. bila miskin, kita akan kenal erti perkongsian, bantu membantu, share, tong-tong n macam2 la. tapi bila kita  kaya, dinafikan yang berkemungkinan yang semua orang di sekeliling mempunyai niat yang lain atas hubungan persahabatan. jadi kalau kita hidup miskin pun, mungkin smuanya ada hikmah disebaliknya. insyallah.
tp ni x bermaksud yang jad owang kaya x elok ye? x slah kalau kita bekerja keras untuk berhijrah dari hidup yang miskin atau sederhana kepada hidup yang lebih senang atau kaya.

RAHSIA (BAB 3)

BAB 3 : PERTEMUAN Hari ini sudah genap sebulan Adam bekerj sebagai pembantu peribadi Amran. Kemana sahaja yang Amran pergi, Adam akan mengikuti dengan penuh patuh. Kini dia sudah biasa dengan persekitaran yang mewah kerana setiao tempat yang Amran pergi adalah tempat yang bertaraf tinggi jadi dia perlu membiasakan diri untuk tidak nampak kekok. Genap sebulan juga menandakan bahawa hari ini adalah hari akan mendapat gaji. Macam-macam perkara yang terlintas difikirannya untuk dibeli dan dibawa ke kampung dan diberikan kepada keluarga. Terbayang di fikirannya memikirkan kegembiraan yang akan terukir di wajah ibu dan ayahnya apabila dia pulang membawa keperluan yang tidak pernah keluarga mereka rasai. Adam telah memohon cuti kepada Amran kerana dia ingin pulang ke kampung untuk melawat keluarganya yang sudah lama tidak berjumpa. Adam meminta cuti selama tiga hari untuk melepaskan rindu kepada keluarga. Amran memahami penderitaan yang dialami oleh Adam kerana telah berjauhan dengan keluarga y…

RAHSIA (BAB 2)

BAB 2 : JAWATAN KOSONG Setelah Amran sampai ke pejabat, segala masalah keluarga yang dihadapinya diletakkan di tepi kerana Amran tidak mahu masalah yang dihadapi menganggu kualiti kerjanya. Seluruh kakitangan Amran mengetahui bahawa Amran merupakan seorang ketua dan juga bos yang mempunyai wawasan yang tinggi dalam mencapai apa yang dia inginkan. Amran merupakan seorang lelaki yang akan menumpukan sepenuh perhatian dalam sesuatu perkara sekiranya dia menginginkannya. “Tuan, seorang lelaki sedang menunggu di luar untuk ditemuduga bagi jawatan kosong yang kita siarkan tu. Boleh ke dia masuk?”. Pekerjaan yang dilakukan oleh Amran terhenti apabila setiausahanya memasuki bilir kerjanya. Lantas baru teringat di fikirannya bahawa dia pernah menyuruh setiausahanya menyiarkan jawatan kosong yang terdapat di kilangnya di dalam ahkbar untuk mencari pengganti yang baru. Pekerja yang lama telah berhenti akibat usia yang telah lanjut menyukarkan pekerja tersebut untuk melakukan tugas-tugas yang berat …

PENERIMAAN

aq bukanlah seorang yang terlalu baik untuk menghukum dan mengadili kebaikn orang lain. tapi kerana perkara ini telah berlaku dlam kehidupan aq membuatkan aq ingin memberi tahu apa yang sepatutnya. apa yang aq lihat manusia zaman sekarang (terutama golongan melayu tetapi tidak smua) kurang mempunyai nilai kemanusiaan dalam diri mereka. aq bukan lah nk ckp yang aq ada nilai yang baik tp jika owang tidak mampu atau mempunyai kekurangan dari segi fizikal perlukah kita membuli atau tidak mempedulikan perasaan mereka?  walaupun pada zahirnya mereka mempunyai kekurangan, tetapi mereka masih mempunyai perasaan dan mereka juga manusia biasa seperti kita. kadang kala owang yang mempunyai kekurang ini lagi mampu hidup berdikari berbanding orang yang cukup segalanya kerana mereka sedar jika meminta bantuan dari golongan yang sempurna seperti kita tidak akan dilayan atau dibantu pun (tidak semua ok?), apa yang abang agkat aq cakap mereka ini hanya hidup dengan bantuan sesama mereka sekiranya mere…

RAHSIA (BAB 1)

BAB 1 : KELUARGA
Pagi itu keluarga Amran memulakan kehidupan harian mereka seperti biasa. Amran sudah bangun dari tidur sejak awal lagi. Sebelum mandi, Amran membuka komputer ribanya untuk memeriksa email sekiranya terdapat sebarang perkhabaran dari rakan sekerjanya di pejabat mengenai projek yang sejak mereka usahakan. Amran merupakan seorang lelaki yang mempunyai kerjaya yang amat berjaya. Dia merupakan seorang usahawan yang sedang mengusahakan kilang perabot yang amat terkenal dalam kalangan masyarakat terutama di negara Malaysia dan Indonesia. Amran mempunyai sebuah keluarga yang bahagia. Amran memiliki sepasang cahaya mata yang dikuniakan oleh-Nya kepada keluarga. Anak yang pertama sedang bersedia untuk menduduki ujian STPM yang akan menjelang akhir tahun ini. Pelbagai usaha dilakukan oleh Amran untuk memastikan anak sulungnya itu berjaya dalam kehidupannya. Namun, realitinya apa yang dirancang tidak terjadi. Anak sulung amran yang bernama Khairi lebih gemar melakukan apa yang dia …

RAHSIA

hai beb. aq ingat aq nk cuba la jugak wat novel dekat blog aq ni... hahaha.... aq skarang dah mula tulis tap baru je wat sikit. aq harap kowang suka membacanya bila aq masukkan nanti. tapi telebih dahulu aq nk mintak maaf sebab jalan ceritanya mungkin kowang x suka sbb dia belainan dengan cerita novel cinta yang kowang slalu baca tu. jadi aq nk cakap awal2 sblum korang mula membaca cerita ni tlong bukak pikiran dan hati kowg seluas2nya nya. apa yang buruk ditinggalkan dan apa yang baik dijadikan sebagai tauladan. jgn pulak kowang buat yang sebaliknya. hehehe... sebagai intro, aq masuk kan sdikit dari bab satu novel aq ni ye? yang selainnya nanti bila aq mula siap banyak sikit nanti. BTW tajuk novel aq ni ialah RAHSIA...


Amran mempunyai sebuah keluarga yang bahagia. Amran memiliki sepasang cahaya mata yang dikuniakan oleh-Nya kepada keluarga. Anak yang pertama sedang bersedia untuk menduduki ujian STPM yang akan menjelang akhir tahun ini. Pelbagai usaha dilakukan oleh Amran untuk memast…

I'M BACK!!!

Image
dah lama aku x berceloteh kat blog aq ni... aq sibuk sikit dengan PBS Pengajian Perniagaan n Bahasa Melayu untuk semester tiga ni. so aq kekurangan masa nk menulis dekat blog ni. hehehe... now, i just have one month to prepare before get in examination hall... omg.... im so panic.... aq harap pada mereka yang ambik STPM bg tahun 2012/13 berjaya dengan cemerlang dalam exam korang ok??? do your best to catch your dream....  n SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL ADHA @ HARI RAYA HAJI kepada smua umat ISLAM....