Posts

ALAM

Assalamualaikum.
Soalan aku bukanlah PERCAYA atau TIDAK PERCAYA dengan ALAM GHAIB atau dengan lebih tepatnya ALAM BUNIAN, kerana kita sebagai umat Islam sudah tahu akan kewujudan dunia bagi golongan yang tidak nampak dengan mata seorang manusia biasa ini. Tetapi aku ingin mengajukan satu soalan yang menjadi tanda tanya bagi diri aku sendiri, iaitu ADAKAH KITA ATAU ANDA AKAN PERCAYA SEKIRANYA ADA ORANG YANG MEMPUNYAI KELEBIHAN BERINTERAKSI DENGAN GOLONGAN INI, ADALAH RAKAN ANDA?
Kali ini aku hanya ingin kongsikan apa yang terjadi pada aku dalam masa empat bulan ini. Pelbagai cerita dan keadaan yang cuba disampaikan, juga banyak persoalan yang masih belum terjawab telah digantikan dengan persoalan yang lain. Jadi aku tidak tahu yang mana satu betul atau salah. Yang pasti apa yang aku ceritakan ini adalah apa yang terjadi dan apa yang aku rasakan betul bagi diri aku.
Baru-baru ini aku telah dikejutkan dengan cerita bahawa salah seorang staff aku mempunyai satu kelebihan untuk berkomunikasi …

PERCUTIAN KE PULAU LANGKAWI 4HARI 3MALAM

Image
Assalamualaikum.
Lamanya tak menulis dekat dalam blog ni. Maklumlah dulu bila takda kerje dan hanya duduk dekat rumah jer, bolehlah update selalu blog ni. Tapi sekarang ni bila sudah bekerja dan jadual kerja yang selalunya berubah (maklumlah kerje shift), jadi nak menulis memang tak ada masa sungguh. Tak tahulah bila nak menulis balik.
Tapi alhamdulillah setelah berapa bulan tak ambik cuti, akhirnya 26hb Mac aritu aku ambiklah cuti setelah hampir lima bulan buat perancangan dengan abang angkat aku untuk bercuti dengan harapan dapat menghilangkan stress kehidupan yang begitu banyak. Tapi seperti biasa, lepad dari cuti mesti akan banyak kerje dan stress akan bertambah2.
Trip kali ni kami pergi dekat2 jer dlu sebab kan masa yang begitu singkat dan duit yang buat masa sekrang ni ciput, jadi kami buat keputusan untuk pergi Pulan Langkawi sahaja untuk trip awal tahun ni. Dengan berbekalkan bajet sebanyak rm1500.00 akhirnya percutiaan empat hari tiga malam (4H3M) telah berjaya.
Untuk hari pertam…

POST KEMBALI

ASSALAMUALAIKUM...

ALHAMDULILLAH...

BULAN OGOS YANG LALU, USIA AKU TELAH MENJANGKAU 22 TAHUN. SATU USIA YANG BUKAN LAGI BOLEH DI KELASKAN SEBAGAI SATU USIA REMAJA SEDANGKAN PADA USIA 18 PUN SUDAH ADA YANG MENDIRIKAN RUMAH TANGGA MAHUPU SUDAH MENJADI SEORANG WALI ATAU HERO BAGI ANAK2 MEREKA.

NAMUN BUKAN SEMUA CERITA MANUSIA AKAN BERAKHIR DENGAN BAIK ATAU MENGIKUT SEPERTI APA YANG DIRANCANG KERANA SEPERTI MANUSIA LAIN SERING PERKATA ATAU SERING MEMPERAYATKAN BAHAWASANYA KITA SEBAGAI MANUSIA HANYA MAMPU MERANCANG DALAM KEHIDUPAN INI SEDANGKAN YANG MENENTUKAN APA YANG KITA RANCANGAN KAN ITU AKAN JADI ATAU PUN TIDAH ADALAH YANG MAHA KUASA.

BUKAN KITA SEBAGAI MANUSIA YANG BOLEH KATA YANG APA YANG KITA RANCANGAN KAN ITU MESTI JADI WALAU TIDAK KIRA APA PUN YANG BERLAKU. JADI, SEKIRANYA APA YANG DIRANCANGKAN ITU TIDAK MENGIKUT APA YANG DIINGINI, REDHA KAN SAJA. KITA HANYA MANUSIA BIASA.

ITULAH YANG TERJADI DALAM HIDUP AKU SELAMA AKU MENYEPI INI. MANUSIA YANG MASIH TERHOYONG HAYANG DALAM MENCAR…

TAHUN BARU

Image
Assalamualaikum..

Blog… ohh… blog…
Dah lama aku tak mencurahkan pendapat atau kata2 kat dalam blog aku ni. biasalah dulu bila aku tak bekerja, banyaklah masa untuk aku luangkan dengan menulis dekat blog, menulis novel dan macam2 lagi. Tapi sejak hampir masuk 5 bulan menerima gaji ni, aku jadi jarang buat semua tu. bukan tu je, tengok tv pun aku dah kurang sekarang ni. biasanya lepas balik dari kerja, mesti tidur terus sebelum aku buat apa2.
Jadi memang aku tidak ada masa untuk buat semua tu. sekaranng ni pun aku baru je lepas balik dari kerja. Jadi sebelum mula melelapkan mata aku yang sudah semestinya berat ni, baik aku menulis dahulu sebelum semua yang ada dalam kepala aku ni, hilang begitu sahaja.
Mula2 sekali, dalam lebih kurang 20 hari lagi kita akan masuk ke dalam tahun baharu iaitu tahun 2016. Ini juga bermaksud, bermulalah azam baharu bagi sesetengah masyarakat dah mungkin juga masih ada yang meneruskan azam awal tahun lepas yang masih belum terlaksana. Tapi macam biasa dan …

DIA DATANG TAIPING

Image
Assalamualaikum...
Dah lama rasanya blog aq ni x terusik... bnyak benda dah terlepas untuk aq kongsi kan dalam blog aq ni... tapi yang pasti walau aq tak kongsikan kisah hidup dan perjalan yang berlaku dalam seharian aku in, kehidupan aku aasih seperti biasa dan masih ada bahagia dan juga sedikit kesedihan... hehehe...
Tapi kali ni aku nak ceritakan satu benda, sabtu lepas (19.09.2015) satu satunya abang angkat aku telah datang ke Taiping yang merupakan tempat yang telah menjadi rumah baru aku... bukan aku nak cakap yang dia tak pernah datang atau tak pernah jejak kan kaki di Taiping ni, tapi sebenarnya dia pertama kali datang ke Taiping tanpa membawa urusan kerja. Dan kali ini dia datang hanya dengan satu tujuan, iaitu untuk melawat aku.. terharu aku rasa bila aq dengar yang dia sanggup habiskan duit dengan belu tiket kereta api semata2 untuk melawat adik dia ni yg dh lama tak jumpa... terharu sngat...

Semasa dia ada dekat sini, tak banyak tempat yang boleh aku bawak dia sebab buka…

SALAM LEBARAN 2015

Image
Assalamualaikum...
Terlebih dahulu ingin insan yang biasa ini mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT HARI RAYA AIDIL FITRI. Ingin diri ini memohon maaf atas kesalahan dan kesilapan yang pernah diri ini lakukan sama ada sengaja mahupun tidak sengaja. Terutama pada yang mengenali diri ini. Sahabat, keluarga dan juga yg hanya mengenali dari jauh (pembaca blog saya ini).
Tahu ini merupakan tahun yang begitu lain dari tahun-tahun yang sebelumnya. Tahun ini buat kali pertama aku berpuasa selama satu bulan di rumah ayah aq di Kamunting. Tahun ini merupakan tahun yang pertama aku menyambut hari lebaran disini. Serius aku cakap yang sedih juga sebab tahun ni aku tak dapat nak beraya dengan mak cik dan pak cik aku yang ada, dan aku tak dapat nak beraya dengan sahabat-sahabat aku. Tahun ni aku terasa aku beraya di perantauan sedangkan aq sedang ada di rumah sendiri.
Aku tak tahu nak terangkan bagaimana, tapi aku terasa tahun ini cukup berbeza dengan raya tahun yang sudah. Tapi aku tahu yang aku tidak m…

AKU JIWANG???

Image
Assalamualaikum…

Siapa daku dihati mu?
Adakah kau menyayangi diri ku?
Kalau semua nak tahu, sejak akhir-akhir ni beginilah perasaan yang menyelubungi hati aku yang sedang dilanda masalah. Atau dengan lebih tepatnya, masalah dengan hati dan juga perasaan.
Sebenarnya aku sendiri pun peliklah dengan diri aku ni. Bila aku jatuh cinta aku menyayangi seseorang, pasti hati aku akan jadi jiwang dan dengan lagu yang cinta-cinta. Padahal aku bab cinta-cinta dan juga bab jiwang ni yang aku cuba nak jauhkan sebab bagi aku semua ni menyusahkan diri sendiri dan juga orang yang berada disekeliling. Tapi bila cinta itu datang jug, aku jadi cair macam ais. Aku cukup pelik.
Atau itu memang lumrah seorang manusia yang mempunyai perasaaan dan hati? Adakah?

Tapi yang pasti, apa yang aku nampak. Kadang-kadang apabila kita mempunyai perasaan yang macam ni, sebenarnya elok untuk satu hubungan. Tapi kadang-kadang sebaliknya kerana jika kita terlalu ikutkan hati yang jiwang dan sayang semua akan jadi tak…